torsdag 3 februari 2011

Skillnad på vitt och vitt...


 


För er som läser min blogg kommer det ju inte som någon överraskning att jag älskar den vita, lantliga och romantiska stilen. Jag har en stor förkärlek till gamla möbler. Och jag älskar gamla saker, som gör att man lyckas få till den där rätta känslan. Jag gillar verkligen det här med inredning och jag mår bra av att få göra vårt hem harmoniskt och rofyllt.

En av mina favoritfärger är ju självklart vitt. Men för mig är det verkligen skillnad på vitt och vitt. På vissa ställen tycker jag nästan att det känns sterilt när man kommer in. Allt ska bara vara vitt, vitt, vitt!! Jag tycker nästan det blir tråkigt med samma vita nyans överallt och det ska vara så perfekt och minimaliskt att det nästan inte känns som att någon bor där.

För mig är det så viktigt att få fram en varm och ombonad känsla. I vissa rum kan jag tycka det är jättefint när det mesta går i vitt, men då använder mig av många olika vita nyanser och även naturfärger. Andra rum blandar jag gärna upp med andra färger som jag tycker om, men som jag byter ut efter årstiderna. 

För mig är det inte viktigt att följa någon viss modern stil eller helt "apa"-efter inredningstidningarnas bilder. Däremot älskar jag att bläddra i olika inredningstidningar och finna härlig inspiration. Men det viktigaste för mig är att få till ett vackert och personligt hem där jag kan trivas och älska att vara.

Jag tycker om att måla om gamla möbler vita (för att få dem att passa in). Men för den sakens skull vill jag inte måla om allt. Jag gillar även gamla mörka möbler som bryter av fint mot det vita och vackra trärena möbler som går så bra ihop med naturfärgerna. Vissa av dessa gamla möbler skulle jag inte ha en tanke på att måla om.

-Ett exempel är den gamla stolen i sovrummat. Jag tycker den är så underbar och romantisk med sina rundade former, utsnidade rosor och de broderade blommorna på sitsen. Den är så vacker att ha i sovrummet och den passar så otroligt bra tillsammans med det gamla skåpet, som har följt huset i alla år.




Den vackra gamla stolen...




...bredvid det gamla skåpet...



...där jag förvarar mina ljuvliga gardiner i bomull,
linne och spets om de inte hänger i fönstren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar