fredag 7 januari 2011

Härliga fredag.



Mina zamioculcas framför murstocken i sovrummet.


Idag är det en härlig fredag. För första gången på mycket mycket länge ligger temperaturen över nollstrecket. Vinden som sveper förbi är inte så där isande kall, på något vis känns det som att våren börjar närma sig...

...det är väl bara önsketänkande. Innerst inne vet jag ju att det är långt kvar till våren. Men i dessa längtans tider får man försöka våra till det lite här hemma så gott det går.

Idag hade jag bestämt mig för att jag skulle åka och köpa lite nya blommor. I mitt vardagsfönster har jag haft 4st doftrankor som jag har misshandlat något fruktansvärt. De har inte fått vatten på veckor och elementen bara står och ångar värme på bladen, så nu äntligen bestämde jag mig för att byta ut dem. Även köksfönstret behövde fräschas till lite.

Till vardagsrummet fick det bli 4 stycken Zamioculcas, ni vet såna där garderobsblommor som nästan inte går att ta död på. Jag har alltid kallat dem för världens bästa blommor. De står där alltid lika troget gröna, hur misshandlade och bortglömda de än blir. Jag har nog ett tiotal här hemma snart. Men det gör inget eftersom de är så himla bra. Det bästa av allt är nog att de även kan stå en bit in i rummet där de flesta andra blommor tycker att det är för mörkt för att stå. 

Till köket ville jag ha lite blommande blommor. Sprang på en söt liten Campanula, den kändes så vårig så den var bara tvungen att följa med mig hem, där den hamnade på köksbordet. Till det ena köksfönstret köpte jag två rosa calandivor och i det andra fönstret står nu två stycken vackra limefärgade orkidéer.

Jag blev mycket nöjd med dagens inköp. Nu ska jag försöka mig på att ta bort lite mer julsaker. I vanliga fall brukar julen vara borta härifrån innan nyår, men man får ta saker i den takten man har ork. Så nu tar jag lite i taget och det fungerar förvånansvärt bra.

Hoppas ni får en mysig fredagskväll.
Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar