tisdag 20 december 2011

Julen här hemma del 1

Förvandlingen av vardagsrummet

Länge länge har jag känt att jag vill göra om i vårt vardagsrum. Vad kunde väl passa bättre än att börja förvandlingen nu lagom till jul?
 Färgerna här har känts dystra och inte alls rätt. Det är nog därför jag inte visat några bilder därifrån här på Mitt Ljuvliga Lantliv förut. Det är fortfarande lång väg kvar tills det blir som jag vill, men nu är omjusteringen i alla fall påbörjad :) 

De första bilderna jag visar är från den nya hyllan som älsklingen fick sätta upp åt mig. Årets jul där fick bli lite julblommor i vita nyanser som dekorerats med naturmaterial i form av mossa, pinnar och kanel. Vissa av blommorna är placerade i nytillverkade krukor som jag målat kritvita, medans andra får bo i en brun gammal postlåda. Den lilla tändsticksasken har jag dekorerat med notblad, lite spets och ett gammalt foto... 

  

      

...I "min skattkammare" (en av bodarna hemma på gården) fann jag en gammal tavla. Ramen är gammal och sådär vackert sliten. Texten är broderad med fina trådar och i mitten av tavlan står tre stycken änglar. Under änglarna har någon dekorerat med torkade blommor. 
-Tänk vad spännande det skulle vara att få veta historien bakom denna vackra gamla tavla....

    

    

...Själva hyllan utgörs av en bred gammal golvplanka som legat i trädgården hela sommaren och ett par fina konsoler som jag köpte för flera år sedan.
På hyllan fick även en adventsljusstake plats. Här har jag bara tagit 4 små fat som jag dekorerat med mossa och silvertråd. På faten ställde jag sedan varsitt litet blockljus. För att göra ljusen lite roligare tog jag fram en svart tjockare ståltråd som jag böjde till siffror av, som jag sedan fäste med några varv av silvertråden.

      

     


Jag var så trött på de gamla skinnsofforna som A och jag fick ärva, när vi flyttade ihop.
Jag försöker att alltid se saker och ting från dess positiva sida. Men när det gällde dessa gamla skinnsoffor var fördelarna alldeles för få för att kunna överväga nackdelarna. För det första satt man inte speciellt skönt i dem. Eftersom det var skinn så gled man nästan ur dem hur man än försökte sitta. För det andra så var de otäckt kalla att sitta i på vintern och klibbiga på sommaren. Den enda fördelen jag kan hitta med dem var att de var otroligt smidiga att torka ur om man råkade spilla något där i.
Färgen brunröd, oxblod som den kallas, känns inte alls som jag och jag skulle aldrig ha valt dessa soffor om jag hade köpt nya från  första början. Trots det är jag ändå mycket tacksam över att vi fick ärva dessa och inte behövde lägga ut så mycket pengar när vi precis flyttade hemifrån.

Men nu har vi haft dem över 7års tid och jag kände att tiden var mogen att göra sig av med dem och jag ångrar mig inte för en sekund att sofforna nu är utbytta.
Här nedan ser ni resultatet med hyllan i sin helhet, som blev placerad på väggen över den "nya" tvåsitssoffan...

...Eller nya och nya kan man kanske inte kalla dem.
För även dessa soffor räknas nog som arvegods. För ett par år sedan fick vi en vit tresitsig ektorpssoffa av älsklingens bror. Den har de senaste två åren stått på övervåningen, vilket kändes som slöseri eftersom vi inte alls tillbringar lika mycket tid där som i vardagsrummet. Tvåsitssoffan hade min syster på vinden, så den fick jag köpa för 500spänn...

Många tycker inte alls om Ikea-möbler, medans många andra gärna bygger hela sina hem med enbart ikea-möbler. Vart jag står är lite svårt att säga, men det är väl någonstans mitt i mellen. För mig är det just blandningen av olika möbler, gammalt och nytt som jag tycker gör att man får till den rätta känslan, med personlighet. Sen om vissa av möblerna är tillverkade av ikea eller någon annan tycker jag har mindre betydelse. Det viktigaste är ju att man själv gillar möbeln och att man får till helheten så det känns rätt.



För mig är det viktigaste att en soffa är skön att sitta i. Det är ju trots allt det man i första hand har en soffa till. I andra hand skall den vara snygg och passa inredningen, sen är det ju inte helt fel om den är lite praktisk också.
Att ha vita soffor är kanske ganska opraktiskt, framför allt om man har som vi en massa djur. Men klädseln är ju avtagbar och går att tvätta. Sen har jag även laggt ett gammalt lakan i soffan på sitsen, som är både vackert med med sin spetskant nertill, men oxå mycket praktiskt att bara byta ut och tvätta när katterna kommit in med sina svarta tassar ;)

    

       




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar