torsdag 3 mars 2011

Drömmar om ett riktigt skafferi...

Jag har länge drömt om ett riktigt skafferi. Ni vet ett stort som man kan gå in i (som man kan göra i mammas och pappas skafferi). Ett vackert skafferi där man har allt står i fina burkar på öppna hyllor. Det är något som jag alltid har haft i tanken att jag skulle ha när jag blev stor och det är något som jag verkligen drömmer om att få.

Någon gång i framtiden kanske jag också får mina drömmars skafferi. Ett skafferi som kommer att ha en fin gammal spegeldörr, väggarna täckta med pärlspont och många öppna hyllor som pryds av spetsar på hyllkanten, fyllda av fina burkar med alla godsaker.

Tyvärr har vi ju inte den platsen i vårt kök som krävs för ett sånt skafferi för tillfället. Men här om dagen fick jag en liten idé. Jag kom på att man får försöka göra det bästa av det man har. Så jag gav mig ut på jakt i den lilla skattkammaren (en av bodarna på gården).
Där letade jag fram ett helt gäng med gamla glasburkar...



...sen fick de åka in i diskmaskinen för att bli skinande rena!!


Jag har länge försökt att göra i ordning något i min lilla hylla i köket. Enda gången som jag blev nöjd med den var i julas.
 Sen har det bara blivit inslängt saker i den.

Det var när jag satt och funderade på vad jag skulle göra
i denna hylla som min lilla idé kom till.





Man tager vad man haver...

...Varför inte göra ett litet miniskafferi av den där tråkiga hyllan tänkte jag!!

Sagt/tänkt och gjort:




Jag började med att fylla alla glasbukar med alla olika ingredienser. Jag tog fram våra silverbestick och sen letade jag fram lite silvertallrikar/uppläggningsfat ur gömmorna.

-Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet!! 

Har inte riktigt bestämt mig än, men kanske att jag
sätter lite spets på hyllkanterna också.






På näst översta hyllan fick den gamla järnmorteln samsas med silverskedar och gafflar, ljusstumpar, florsocker, kakao,
pärlsocker, bondkakor och marsmalows.





 På den här hyllan fick min fina mandelkvarn bo tillsammans med frön av olika slag. Linfrön, solrosfrön, blandade pumpakärnor, både skalade och oskalade sesamfrön. Jag tyckte även att den vackra handduken med monogram passade in här. 

 Tänk att den där gamla handduken har funnits i det här huset så länge. A.A står för Agnes Andersson,
det är min sambos farfars mor. 
Tänk hon levde i samma hus som vi gör fast för många många år sedan. 
-Visst är det häftigt?








På hyllan längst ner fick den gamla smörbyttan som jag har fått av mamma och pappa stå. Jag har ingen aning om hur gammal den är, bara att den kommer från pappas föräldrarhem.
Tyckte att den passade så bra tillsammans med pastan, riset, flingorna och nötterna som står på den hyllan.
Även de gamla kakmåtten som jag fyndade
på loppis för ett tag sedan fick sig en plats här.






Nu ska jag försöka ta tag i min dag...
På eftermiddagen blir det veterinären med både Vincent, Alfons och Diezel (vaccinations-tid).


Ha en bra torsdag
Kramar Ida

1 kommentar:

  1. Du har alltid så pyntat och fint. Jätte bra med ditt skafferi.
    Ha en solig dag:)
    Kram.

    SvaraRadera