torsdag 11 augusti 2011

Morgonens fångst...

.Året på gården går fort, nu har vi redan gått in skördetid.
Det är nu all säd som såddes i våras, skall tröskas.

 Förutsättningarna detta år är inte de bästa. Regnet skulle ha kommit i våras, direkt när fröna var nere i jorden, men det blir inte alltid som man önskar.
Vi håller nu både tummar och tår för att det skall bli många soliga dagar den närmsta tiden, så årets skörd får komma in.

Min personliga åsikt om när det kommer några dagar med regn som det gjort nu mitt i skörden är att det ändå är rätt skönt. Jag hinner ju faktiskt med att få se min älskling lite då, men det får jag inte säga så han hör.
Jag förstår ju att det bara är jobb som gäller, det är ju faktiskt nu hela hans inkomst hänger på en skör tråd.

 ♥

Men nu när vädergudarna ändå bjöd oss på lite regn så var det bara att göra det bästa av det. A laddade kräftburaran och i går kväll åkte vi ner för att lägga i dem. Arbetsfördelningen kändes helt ok. Älsklingen fick lägga i medans jag och colliepojkarna tittade på.
I morse var arbetet fördelat ungefär lika jämt. A tog upp burarna och jag tog kort, medans Diezel och Bamze svansade runt och undrade vad husse höll på med.

22 kräftor och 1sork blev morgonens fångst. Ja ni läste rätt, när vi fick upp en av burarna så hittade vi en sork där i. Han måste ha lyckats simma in i buren och sen inte tagit sig ut så han drunknade, stackarn.





Nu har älsklingen kräftor till årets skiva,
själv äter jag inte dessa små kokta skaliga djur.

Jag hade däremot hoppats på en kantarell-paj.
När jag gick på promenad med hundarna, så passade jag på att ta skogssvängen med svampkorgen i högsta hugg.
Jag hade föreställt mig hur jag skulle hitta ett helt hav av skogens guld.
Det blev ju tyvärr inte riktigt så mycket som jag hoppades på. . .
-Möjligtvis att det skulle räcka till en svampmacka.

Syrran och jag gick på en härlig skogstur senast vi var hem till mamma och pappa, då hittade vi faktiskt en hel del svamp.
Igår när mina föräldrar tittade förbi en sväng så hade min underbara mamma med en hel påse  till mig, som var nyrensad och klar.

Så jag får allt min paj i alla fall =)

  ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar