lördag 10 september 2011

Äppeltider...

Här på närkeslätten närmar sig hösten med stormsteg. Det innebär skördetid, både på åkrarna och i trädgården. A har varit bosatt i tröskan ute på åkrarna den senaste månaden, men igår åkte äntligen det sista av. Nu är det bara för dem att köra igång med att plöja och harva så de kan få ner höstgrödorna i jorden innan det blir allt för kallt.

Här hemma i trädgården har vi också skördat under en längre tid. Nästan allt i trädgårdslandet har kommit upp från jorden. Alla träden och buskarna i vår trädgård har burit otroligt rikligt med frukt i år. Körsbär och vinbär ligger sedan en tid infrysta.
Just nu är det plommon och äppeltider...
Varje dag ligger massor av nya äpplen under de 4 äppelträden med sommarfrukt som vi har. Tyvärr så har X antal skottkärror hamnat ute i skogen (får hoppas att rådjuren kommer och äter lite av dem i vinter).

Det känns så hemskt att man inte tar reda på mer av vad trädgården har att ge. Snart börjar nog vinteräpplena också att släppa från sina grenar. Förra året tog pappa reda på en del av våra äpplen och vinterförvarade dem. Tänk, ända fram i slutet av mars gick det att njuta av egenodlad frukt. I år skall jag banne mej också ta reda på lite vinteräpplen.
Förra helgen kände jag mig duktig: Då hade jag en riktigt bra dag, så jag passade på att göra mammas goda äppeldricka.
 Den här helgen tänkte jag försöka mig på att göra något med lite av alla fina plommon och så får vi se om det kanske blir en äppelkaka eller så.



Tänkte bjuda er på receptet på mammas lätta äppeldricka:

3 L klyftade äpplen

2 L vatten

1 påse vinsyra


Häll över vattnet och vinsyran över de klyftade äpplena.
Låt stå svalt i 24 timmar.
Sila ifrån äpplena, rör sedan ner 1,5 kg socker.


Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar