fredag 1 juni 2012

Tillbaka igen...

Hej alla vänner där ute i bloggvärlden!

Jag har inte försvunnit härifrån, men det råkade visst bli en lång bloggpaus, fast jag inte alls hade tänkt mig det. Jag har helt enkelt prioriterat bort bloggen för att jag helt och fullt skulle kunna njuta av mitt ljuvliga lantliv här hemma. Och njutit det har jag verkligen passat på att gjort. 

Jag har samlat på mig ny kraft och energi genom att jag varit ute i skog och mark, jag och colliepojkarna har gått långa promenader under njutbara våriga mornar och lyssnat till fåglarnas ljuva stämmor. Jag har plockat massor av blomstrande buketter och ställt på köksbordet, allt från vårens första vitsippor fram tills nu då det står en stor bukett med syrener här. Vi har gått över åkrar och ängar och genom hagar och skogar och för varje dag som gått har man känt att vi kommit ett steg närmre sommaren. 
Om kvällarna har jag suttit på uterummet med tända ljus och sett solen gå ner, samtidigt som jag bläddrat i ljuvliga magasin och funnit inspiration.

Jag har även börjat så smått att påta lite i trädgården :) Potatisen har kommit ner i trädgårdslandet och snart skall jag försöka mig på att så alla frön. Rabarberna växer som ogräs så därför har jag passat på att baka min godaste rabarberpaj som jag serverat med min hemmagjord vaniljsås.

Tänkte faktiskt bjuda er på det idag, som lite fredagsfika till er som är sugna på att testa:



Rabarberpaj:
Skala rabarber och skär i slantar. 
Fyll hela botten på en pajform med rabarberslantarna.
Blanda ca 2dl vetemjöl tillsammans med 1dl socker och 1dl havregryn.
Strö över blandningen så det täcker rabarberna. (om du har en stor form bör du öka på de torra ingredienserna, så att alla rabarberslantar ligger under blandningen)
Tag sen fram ett paket smör och en osthyvel. hyvla tunna smörskivor och täck hela pajen med ett lager.

Ställ i mitten av ugnen på 200grader och grädda ca 20-25minuter (tills pajen fått fin färg).
när pajen svalnat lite brukar jag dekorera med floursocker och årstidens vackra blommor.
Pajen smakar mycket bra tillsammans med denna ljuvliga vaniljsås.

Vaniljsås:
Vispa grädde
Blanda i vaniljsocker efter smak (kanske ett par/ tre matskedar)
Dela 1halv vaniljstång och skrapa i de små svarta fröna.
Vispa ihop tillsammans med 1 ägg-gula.

Både pajen och såsen är så enkla att göra, så jag önskar dig
Lycka till!!


Idag skall jag iväg och klippa mig sen blir det att hämta mitt loppisfynd. 125kr kostade den, men jag fick tyvärr inte in den i bilen. Lovar er att visa skönheten när den kommit hem ;)

Ha en riktigt fin fredag!!
Kramar Ida
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar