torsdag 9 februari 2012

Nytt på fönsterbrädan...

Tyckte att det började vara dax att förnya lite på fönsterbrädan igen. 
Det är himla svårt den här årstiden med supervarma element som ångar på och torkar ur luften helt för alla stackars växter. På många ställen i huset har jag zamioculcas och hoyor som klarar av det mesta. De lider ju lite av elementen de oxå, men inte alls på samma sätt som mina stackars orkidéer gör. 
Fick för mig att jag skulle flytta runt på blommorna här hemma för att få det lite roligare. Det blev ganska bra, men framförallt i köket kände jag att jag vill ha några nya riktigt fräscha.
 
När vi var och handlade igår blev jag så glad då jag sprang på riktiga praktexemplar av:
 
Rosmarin.
 

 Jag har haft den turen förut att hitta riktigt fina i den vanliga matbutiken.
  De brukar inte kosta mer än ett par guldtior, så även denna gång.

Jag gillar att ha färska kryddor i köket. 
De fyller ut fönsterbrädan så fint och det är så himla mysigt att kunna 
nypa av ett par kvistar och använda i matlagningen.


Två av dem fick följa med hem till mig...:)
Jag placerade dem i mina enkla naturvita krukor och nu står de vackert där 
med sin friska gröna färg och sprider väldoft i köket.
Igår eftermiddag/kväll hade temperaturen stigit så den låg runt nollan. Det kändes faktiskt riktigt skönt ute då. Idag såg jag fram emot en skön promenad med hundarna i lite mildare väder.
Tji fick jag....Tittade nyss på termometern och fick nästan en chock, -13grader.....BRRRR!!!

Men solen ser ju i alla fall ut att komma nu och det ser ganska så vindstilla ut.
Så det är väl bara att stoppa i sig lite frukost, för att sedan dra på sig termobyxorna och
ge sig ut med colliepojkarna i kylan.

Hoppas ni får en fin torsdag.
Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar